onsdag 12 augusti 2009

Femtiofyra dagar kvar - Påminnelsen

När jag vaknade i morse hade hon redan gått. Jag låg kvar en stund i sängen. Kollade på de nya, vita fläckarna i taket. Hon hade inte sagt nåt om det. De kanske inte syntes så bra i morgondunklet för hon gick ju tidigt och skulle öppna på jobbet. Hon ser det kanske i helgen när vi ligger kvar båda två. Och när jag låg där som bäst och funderade över hur hon skulle reagera på min taffliga renovering så ringde telefonen. Först tänkte jag att jag inte skulle svara men efter sex enträgna signaler tog jag mig samman och tryckte på den gröna luren. Först förstod jag inte vem det var. Det var liksom en röst som inte presenterade sig. Rösten skämtade på ett sätt som gjorde mig osäker. Illa till mods. Som när någon vinner poäng på sitt övertag. Sen plötsligt förstod jag vem det var.

Han.

”Hur går det?”, frågade han bara. ”Hur går det, Mannelito”
Jag visste inte vad jag skulle svara.
”Det går bra”, sa jag och försökte låta trovärdig.
”Bra”, skrattade han. ”Jag gillar dig, Mannelito. Det vore så tråkigt att behöva bråka mer med dig”

Sen la han på. Istället för en påminnelse på posten – en röst i örat på morgonen. Jag låg länge kvar och höll luren tryckt mot örat fast ingen var på andra sidan tråden. Skulden i sig fanns alltid närvarande men jag kan medge att jag blivit lite blasé till problemet. På bara några få dagar, en knapp vecka, hade jag vaggats in i en känsla av att det bara skulle ordna sig. Som att jag - om femtiofyra dagar - skulle kunna traska upp på hans kontor med vad jag nu kunnat få ihop och säga att; ”Här får du din gamle skurk. Det här var vad jag fick ihop. Inte riktigt vad du lånade mig men det gick inte helt enkelt. Det fattar du säkert som har hållit på med pengar så pass länge. Jag tänkte mig en avbetalningsplan på tjugo år…”
Det kommer nog inte gå så lätt. Det finns nog ingen pardon i den mannen. Jag la ifrån mig telefonen och såg igen på fläckarna. Jävla fläckar. Nu stör de mig nästan mer än snusmärket. Måste fixa det på något vis.

_______________________________________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
intressant.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar