söndag 9 augusti 2009

Femtiosju dagar kvar - Hon

Att vakna bredvid henne. Att vakna först och ligga och bara titta på henne andas och snarka. Att känna hennes tyngd i sängen. Att hon snodde täcket. Allt detta filtrerar bort de mörkaste tankarna. Man kan liksom inte vara hopplös när hon är med. Man hinner inte tänka att man ska fixa fram en ansenlig summa pengar på femtiosju dagar annars blir man typ dödad. Det känns inte viktigt längre. Skit händer liksom. Vem bryr sig? Här ligger vi. Hon är naken. Solen skiner. Fåglar kvittrar. Inget kan stoppa oss.
Sen gick vi ut. Åt frukost på stan - gravt missnöjd med latten. Vi promenerade lite på måfå. Gick en sväng på Djurgården. Pratade. Om framtiden som om den existerade. Sen – när vi gick över bron fick jag syn på en svart Mercedes med tonade rutor. Den körde åt vårt håll. Jag stannade omedvetet till och mitt grepp kring hennes hand hårdnade. Hon kände det och såg på mig. Undrade. Jag stirrade bara på bilen som närmade sig och först när en gammal Östermalmsfarbror materialiserades ur solreflektionerna bakom vindrutan började jag fungera igen. Jag sa att jag hade trampat fel och låtsades halta hela vägen till bussen.

Han har nog satt ett större avtryck i mig än jag trodde. Vår odödlighet avväpnades på enbart några sekunder – av en rik gubbe som tog en söndagstur i sin onödiga bil. Kanske är det just hennes sällskap som gör mig så sårbar. Hennes närvaro verkar dubbelbottnad. Den styrker och försvagar på samma gång. Kanske har denna dag bara varit en stor missuppfattning?

Nu är hon ute. Förskolan hon jobbar på öppnar imorgon och de skulle ha något slags förberedande möte/prepp. Så fort hon lämnade mig ensam började tankarna rulla igen. Ångern. Hur fan kunde jag slarva bort något så bra? Hur fan kunde jag trampa så djupt ner i skiten. Men samtidigt vet jag ju om att dessa tankar inte tjänar något till. Gjort är gjort och bytt är bytt och blåst är blåst och jag kan fan aldrig ta det tillbaka.

Imorgon. Måndag. Jobbdag. Jag har inget jobb men jag har något att jobba mot. Pengar. Massor av pengar.

_______________________________________________________________
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
Intressant.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar